رنگ سیاه در معماری و دکوراسیون داخلی

از جلوه‌های روانشناختی رنگ سیاه، می‌توان برای ایجاد یک نمای ظریف و برجسته در خانه استفاده کرد. اگر از این رنگ به روش هوشمندانه‌ای استفاده شود، می‌تواند جو پخته و ظریفی به حال و هوای فضا اضافه کند. اگر بر روی یک پس زمینه‌ی خنثی یا روشن به کار رود، هرچیزی که به رنگ سیاه باشد متمایز خواهد بود. این رنگ برای اینکه چیز‌هایی خاص در فضا وارد کنید بسیار ایده آل است. بسیاری از افراد مشکی را با سوگواری، جدیت و غم مرتبط می‌دانند، بنابراین نباید از این رنگ در دکوراسیون داخلی بیش از حد استفاده شود. بلکه تنها برای برخی جزئیات مثل قاب، میزعسلی و غیره می‌توان از آن استفاده کرد.

از تاثیرات روانی رنگ مشکی برای خلق برازندگی، ابهت و نقاط برجسته در دکوراسیون داخلی خود استفاده کنید.
در به کارگیری رنگ مشکی در دکوراسیون منزل ، هوشمندانه عمل کنید. استفاده از رنگ مشکی می‌تواند منجر به ایجاد فضایی اغواکننده و زیبا برای طرح طراحان داخلی شود.
در مقابل زمینه‌ای از رنگ‌های روشن یا خنثی، هر شیئی به رنگ سیاه، برجسته و شاخص خواهد بود. رنگ مشکی در طراحی داخلی ، برجستگی ایجاد می‌کند و ماهیت جزئیات را مشخص می‌کند.
به این منظور، اگر بخواهید نظری را به سوی نکات زیر جلب کنید، رنگ مشکی، گزینه مناسب و خوبی است:
۱) مشخصه‌ها و ویژگی‌های برجسته و فاخر اتاق
۲) مبلمانی با یک استخوان‌بندی و ترکیب خوب و مناسب
۳) جزئیات زینتی


اکنون تصویر کنید یک مبلمان بزرگ مشکی به شدت نظر شما را به خود جلب کرده است و اتاق نشیمن شما مقداری کوچک است در این مورد، تاثیر رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی این مکان کاملا اثر عکسی دارد. در این حالت، رنگ مشکی، فضای شما را به عکس کور و خفه می‌کند و حالتی دلگیر و افسرده به فضای شما می‌بخشد.
با اینکه در غرب، رنگ سیاه اصولا برای نشان دادن قدرت و موقعیت و پرستیژ اجتماعی استفاده می‌شود. شما چیزی را درخصوص این رنگ پیدا نمی‌کنید که واقعا لذت‌بخش یا تاییدکننده باشد.
رنگ سیاه با رویدادهایی چون مرگ، عزاداری، جدایی به طور کلی موارد مهم و رخدادهای رسمی در ارتباط است رنگ سیاه همه رنگ‌ها را جذب می‌کند و می‌خورد. تمام رنگ‌های دیگر، حداقل تا حدودی نور را منعکس می‌کند اما رنگ مشکی فقط نور را جذب می‌کند.
در جوامع عربی، رنگ مشکی همچنین به قدرت‌های شیطانی مربوط می‌شود (ما تصور می‌کنیم شیطان، سیاه است)
افراد بد ذات و شرور، نیز لباس مشکی به تن می‌کنند تا رویای مناسبی برای شخصیت خود بسازند. برخی از ما هرگز دراکولا را در اولین ظهورش روی پله در سینما، فراموش نمی‌کنیم. اکنون شما ذهنیتاتی از رنگ مشکی دارید. آثار روانی رنگ مشکی، جوک نیست، بنابراین از رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی ، هوشمندانه و خردمندانه استفاده کنید، برای مثال، از این رنگ برای چارچوب‌های قاب، اکسسوری‌ها، میزهای کوچک کنج، جزئیات کوچک در بافت منسوجات یا عناصری در طرح‌ها استفاده کنید. اگر از رنگ مشکی در مقیاس کوچکی استفاده می‌کنید، معنی اصلی این رنگ، بر شیک بودن و ابهت و برازندگی استوار می‌شود.